Wednesday, November 16, 2011

From JKU 2911 to JNF 4349

Assalamualaikum...
Lame btul yad x post kat blog nih.. ntahla.. bila rase mau type something tetibe hilang mood nk type.. adeyh.. Tetibe pulak kali ni mood nak type datang..hehe

Kali ni nak kisahkan fasal motor yang yad dah order tapi xsiap2 lagi.. Ceritanya begini, yad sememangnya dah lama berminat dengan motor 2-lejang nih sbb yad pernah bawak..motor ni bila ride je terasa sgt menyirap adrenalin seluruh badan dengan bunyi enjin yg berdetum2, bodynya yg sememangnya anggun, performancenya sgtlah terbaik.. haha.. motor yang dimaksudkan tu adalah Yamaha 125ZR. Yang yad bawak tu pun motor kawan yad yang rasanya dlm 7 thn da kot umur dia. Kalau motor fresh, lagilah gian jdnya kn. Yup, sebelum ni yad ada motor 4-lejang jeh ----->  my beloved Kriss 120H Sport.. motor ni yad dah jual da pada  17.10.2011 Motor kriss ni byk berjasa ngan yad sepanjang study kat UTM ni.. sgt rindu with my motor..huhu (anda sihatkah?). Tp apa kan daya, demi memenuhi impian memiliki motor idaman, engkau terpaksa ku lepaskan.. huhu (sob sob) :(   

Ok, sebelum go on ngan cerita seterusnya, meh sini yad gitau sket beberapa info fasal motor 2-lejang ngan 4-lejang ni. Agak subjektif utk membandingkan kedua2 jenis motor ni sbb motor 2-lejang ngan 4-lejang sgtlah berbeza. Motor 4-lejang ni secara amnya memiliki konfigurasi enjin dan parts yg agak kompleks jika dibandingkn dengan motor 2-lejang (maintenance agak tinggi, tp xsekerap 2-lejang yg cerewet.. hehe). Penggunaan minyak adalah begitu menjimatkan (efektif) berbanding motor 2-lejang yang sama cc dlm kelas yg sama. 2-lejang akan menghasilkan asap yg byk berbanding 4-lejang (menyebabkan pencemaran alam sekitar). Sbb tu kerajaan mesia nak mem'block' @ hentikan production motor berasaskan enjin 2-lejang ni.. Dr segi performance mmg 4-lejang xdpt nk lwn dgn 2-lejang. Ini dpt dibuktikan drpd kuasa (@Hp) yg dihasilkan dr enjin 2-lejang lebih hmpir 2x ganda drpd enjin 4-lejang yg sama cc nya.. Lg satu, 2-lejang ni memerlukan lebih komitmen drpd penunggangnya sbb kne isi miyak 2T dan 4T sementara 4-lejang hanya memerluka 4T aje. Begitulah serba sedikit info fasal motor 2-lejang dan 4-lejang ni (sikit ke? cam byk je..huhu.. sori2).

Orait2, berbalik kpd cerita asal td, motor ni yad da survey byk tmpt... sgt byk..(area JB).. Tp ada satu kedai ni (New Chen Motor Kredit Sdn. Bhd) kt area Skudai kiri jual motor ni ngan harga plg rendah klu dibandingkan kdi len kat sekitar JB. So, yad pn trus buat order (byr bulan2). Kata mereka motor ni mmg dah sikit stok drpd kilang dan kne tggu masa sket dln 3 - 4 minggu br siap..Erm, so dpt terima lg.. (sanggup tunggu lelame..huhu).. Lihat dibawah motor ni..

125 ZR (Maroon)  -  gmbr hiasan

Dlm masa sebulan ni yad sabar menunggu motor idaman.. (tiap2 hari call NCM da siap ke blom).. ada suatu masa tu dorang kate production bulan ni (Nov) xda sbb kilang pemasangan kat Thailand banjir (betulkah?)... so, kata mereka bulan Disember br ada.. tu pun kne tggu turn (byk kot org order motor ni) ntah dpt ujung bulan dpan. Yad pun fikir punya fikir.. bincang punya bincang ngan kwn, family.. Last2 yad buat keputusan utk beli motor Kawasaki Ninja ZX150 SE @ Kawasaki Ninja KRR 150 SE. Motor ni mmg sgt byk stok..kat mana2 kedai pn ada.. Sgt cepat utk diproses. Yad bukan main pick je motor ni.. sblm buat keputusan mmg dah fikir masak2 (pros n cons).. tenung punya tenung.. bincang puya bincang... last2 inilah hasilnya.. motor ni yad beli by cash (ada sokongan sumber kewangan dr abg ipar.. hehe). Motor ni pun menggunakan enjin 2-lejang yang sememangnya best. :)   Meh terjah nengok motor ni  -------->

Kawasaki Ninja ZX150 SE (Green)  -  nice looking kan
Lagi gmbr motor
Ok, serba sedikit fasal motor ni  -----> menggunakan enjin 2-lejang, sportbike, two-seater / single-seater (letak additional fairing sit) , Menggunakan KIPS (Kawasaki Integrated Power Valve - Utk boost power pd RPM lbh kurang 7,000rpm), penggunaan HSAS (High-Performance Secondary Air System), Fuel Consumption dlm 250km klu isi full tank;10.8L = RM20 +), Full fairing body dan plg penting nice looking... hehe.

Yad dah dpt kol harini yang motor da siap (Syukur).. harini blh ambil. Tp yad tunda ambil mggu dpan (gaji xmsk lg..huhu).. No. plat JNF 4349

odometer ngan tmpt kunci
Nice Meter board
Tayar besar (best utk cornering)

HSAS Technology
Motor ni lg best klu modify.. leh jd cam superbike pulak da.. (xterfikir lg nk modify coz xreti)
Kang modify jd cemni.. Takot nk naik..haha