Wednesday, December 12, 2012

Koleksi Tazkirah: Bahagian 1

Assalamualaikum dan selamat sejahtera,


Disini yad tulis sedikit tazkirah buat peringatan kita semua. Tazkirah (peringatan) ni yad copy paste je dari macam2 sumber yang yad baca. Tazkirah yang dimaksudkan mungkin dlm bentuk petikan (dari ustaz2, rakan2, atau sesiapa sj), dalil, hadith dan sebagainya... Sekadar untuk berkongsi sama2.

Bagi yad, tazkirah amat penting. Tazkirah banyak kebaikannya. Antaranya adalah;

i) Dapat menghindar diri dari lupa Tuhan pencipta dan RasulNya,
ii) Dapat menambah iman seseorang muslimin dan muslimat,
iii) Dapat menghindar diri terlampau cintakan dunia dan meringankan akhirat.

Dari Zaid bin Tsabit RA beliau berkata, “Kami mendengar Rasulullah SAW bersabda, ‘Barangsiapa yang (menjadikan) dunia tujuan utamanya, maka Allah akan mencerai-beraikan urusannya dan menjadikan kemiskinan / tidak pernah merasa cukup di hadapannya, padahal dia tidak akan mendapatkan (harta benda) duniawi melebihi dari apa yang Allah tetapkan baginya. Dan barangsiapa yang (menjadikan) akhirat niat (tujuan utama)nya, maka Allah akan menghimpunkan urusannya, menjadikan kekayaan sentiasa merasa cukup (ada) dalam hatinya, dan (harta benda) duniawi datang kepadanya dalam keadaan rendah (tidak bernilai di hadapannya).” (HR Ibnu Majah, Ahmad, ad-Daarimi, Ibnu Hibban dan lain-lain dengan sanad yang sahih.

# Dibawah adalah tazkirah yang yad mahu kita kongsi bersama :)

1) Kita tak boleh paksa orang tu untuk suka kita, tapi kita boleh buat orang tu suka kita melalui kebaikan kita terhadapnya.. :)

- Pakar Diari Hati (FB)-

2) Bacalah SURAH YASSIN selalu , Kerana ia mampu MENCEGAH KEHAUSAN di HARI KIAMAT

-NaMa Ku (FB)-

3) Kita sering tergesa2 kalau lambat masuk keje semata2 takut dengan bos....
T E T A P I . . . . .
Kenapa kita tak tergesa2 untuk pergi menunaikan solat ketika azan berkumandang?????

Siapa yang memberi rezeki??

-~tangan didada mata keatas~ (FB)-

4) jangan sekali2 berkata tak solat pun tak apa,tak tutup aurat pun tak apa..asal hati baik..yang solat dan bertudung pun perangai teruk..orang begini telah buat 2 kejahatan..

1.berani menafikan suruhan Allah.
2.menganggap hati sendiri sudah baik dalam keadaan masih derhaka pada Allah tidak menurut perintah Allah..

-~tangan didada mata keatas~ (FB)-

5) Kadang2 Allah sembunyikan matahari , Dia datangkan petir dan kilat , kita menangis dan tertanya-tanya , kemana hilangnya matahari . Rupa-rupanya.. Allah nak hadiahkan kita pelangi.

-~tangan didada mata keatas~ (FB)-

6) ALLAH tidak pernah merampas apa yang kita sayang. Sebaliknya Dia menggantikan dengan yang lebih baik daripada itu. ALLAH Maha Adil :')

-Sehari tak Like status orang aku rase nak demam jer (FB)-


7) Kata Iman Ghazali: "Carilah hatimu di 3 tempat. Cari hatimu sewaktu membaca al- quran. Jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui,juga carilah hatimu ketika kau duduk bertafakur mengingati mati. Jika tidak kau temui juga, maka berdoalah kepada ALLAH, mintalah hati yang baru kerana hakikatnya pada masa itu kau tidak lagi mempunyai hati."

-Sehari tak Like status orang aku rase nak demam jer (FB)-

7) Walaupun manusia itu kufur,ingkar dan sombong!
Allah tetap memberi rezeki padanya..
Betapa pengasih dan penyayang Allah pada setiap hamba2Nya
Fikir-fikirkan.

-BlogAmmar.com (FB)-

8) kita membaca status di facebook setiap- hari,
adakah kita membaca Quran juga setiap hari?

FIKIRKANLAH...

-Sehari tak Like status orang aku rase nak demam jer (FB)-

9) Kadang-kadang kita tidak mampu meluahkan apa yang kita rasa. Jalannya ialah memohon kepada Allah kerana Allah jualah yang menggerakkan hati & memberikan ilham kepada kita... :)

-ItaLia De Shoppe (FB)-

10) The Prophet (saw) said "Whoever can guarantee me two things I can guarantee them Paradise." The companions asked "What O Messenger of Allah?" He replied "What is between his jaws (his tongue) and his legs (private parts)." (Bukhari)

-Ber"couple" itu Haram. (FB)-

11) Dari Anas r.a. dari Rasulullah s.a.w., sabdanya: “Mengikuti kepada seseorang mayit itu tiga hal, yaitu keluarganya, hartanya serta amalnya. Kemudian kembalilah yang dua macam dan tertinggallah yang satu. Kembalilah keluarga serta hartanya dan tertinggallah amalnya.” (Muttafaq ‘alaih)

-Daily Hadith (Android App)-





......................................................................................................................................
-SEKIAN-
......................................................................................................................................


Usahakanlah diri kita untuk memberi tazkirah kpd diri kita dan orang lain, walaupun sepotong ayat. In Shaa Allah, tuhan akan membalas kebaikan yang kita lakukan. Sesungguhnya Allah itu Maha Adil.


عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ دَعَا إِلَى هُدًى كَانَ لَهُ مِنْ الْأَجْرِ مِثْلُ أُجُورِ مَنْ تَبِعَهُ لَا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْئًا وَمَنْ دَعَا إِلَى ضَلَالَةٍ كَانَ عَلَيْهِ مِنْ الْإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ لَا يَنْقُصُ ذَلِكَ مِنْ آثَامِهِمْ شَيْئًا. (مسلم وأبو داود والترمذي

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka; dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."


In Shaa Allah yad akan rajin update tazkirah tiap2 hari kalu berkesempatan. Doakan yad diberi kekuatan ye.

Hope tazkirah ni dpt membantu kita menilai diri dan berusaha utk berubah utk menjadi lebih baik dunia dan akhirat. Amiiin..

No comments: